Pages

Tuesday 1 October 2013

Asalkan Ikhlas.

Tiba saja tarikh lahir, tentu antara kita meraikan ulang tahun kelahiran bersama insan teristimewa sama ada dengan keluarga, saudara, sahabat dan kekasih.
Pun begitu, apabila sampai tarikh itu pasti kita tertanya-tanya hadiah yang sesuai diberikan kepada pasangan. Tambahan pula, si dia cerewet sedang­kan ia bergantung kepada keikhlasan individu itu sendiri. 
Jadi, sebagai kekasih boleh memberikan hadiah dalam pelbagai bentuk seperti aksesori, makanan atau pakaian asalkan si dia suka dan dapat dijadikan kenangan. 
Pemberian bunga
Bunga adalah salah satu cara orang lelaki pada zaman 80-an memberi hadiah kepada pasangan wanita ketika menyambut ulang tahun kelahiran. Jika diimbas kembali, bunga juga sebagai simbol untuk melamar kekasih sebagai teman sehidup semati. 

Namun, peredaran era memperlihat­kan perubahan sehingga pemberian bunga bukan lagi satu ikutan terutama golongan muda. 

Pemberian bunga juga dianggap ‘taktik lama’ dan tak mengikut perubahan zaman. Jika kita lihat dalam drama Melayu, tidak ada lagi babak pemberian bunga. Jika ada sekalipun, mungkin cerita lama. 

Tapi, jika pasangan itu memang dilahirkan mempunyai naluri romantis dan ingin menunjukkan kasih sayang dengan cara memberi bunga, mungkin anda dalam kalangan yang bertuah. 


Puisi cinta

Sebut berkaitan puisi, sajak, syair dan pantun, tentu ada yang menarik diri kerana tidak pandai menyusun ayat dalam kosa kata tertentu. Lantas mengelak, jika ada teman rapat memberi cadangan itu. 

Jika menerima cadangan itu sekalipun, barangkali melantik atau memberi upah kepada teman lain yang memang bijak dalam mengarang puisi. Namun, tak dihebohkan kepada kekasih, nanti tak mahu pula dia menerimanya. 

Maklum saja, wanita memang ­dilahirkan mempunyai naluri halus dan mudah tersentuh jika teman lelakinya memberikan kata-kata pujangga begitu. Tak kisah siapa yang mengarang, asalkan ada dan ia menampakkan kesungguhan lelaki untuk menarik hati wanita. 

Sejak lahirnya kecanggihan Internet, mereka yang dilamun cinta tidak perlu lagi bersusah payah mengarang puisi, tapi hanya salin semula ayat-ayat itu. 

Namun jangan sambil lewa ambil, seharusnya teliti maksud yang disampaikan dan tidak lupa untuk menyatakan sumber yang diambil, lucu! 

Malah ia lebih memudahkan seseorang itu daripada mengarang puisi panjang kerana hasil tangan sendiri belum tentu dapat dirasai dan difahami oleh sang kekasih. 

Meskipun, ada yang me­ngambil keputusan untuk memberikan hadiah dalam bentuk puisi, jangan pula kecut perut jika kekasih inginkan puisi daripada ilham anda sendiri. Namun tak jadi masalah buat mereka yang memang berbakat. 


Kad ucapan

Ada pelbagai saiz, yang kecil boleh diselitkan di kotak hadiah. Tetapi hari ini, ia bagaikan tidak relevan. Lainlah si romantis berjiwa klasik dan sentimental.

Zaman perubahan teknologi dan lambakan laman sosial seperti Instagram, Twitter dan Facebook ini tidak memungkinkan lagi pemberian kad ucapan dalam bentuk fizikal kerana lambakan ucapan kini boleh diperoleh dengan mudah. Kebanyakannya percuma!


Wangian 

Pemberian minyak wangi kepada pasangan ketika menyambut ulang tahun kelahirannya masih popular dalam kalangan muda-mudi. Tambahan lambakan mi­nyak wangi bukan sahaja di pasaraya atau butik mewah, sebaliknya mudah didapati di pasar malam dengan pelbagai jenis aroma, jenama dan harga murah. Namun apakah ramai kekasih yang mahu menghadiahkan barangan pasara malam? Tepuk dada tanya selera.

Jika ingin membelinya untuk dijadikan sebagai hadiah, jangan pula memberitahu kepada pasa­ngan. Bimbang ‘kantoi’ pula. Faham saja, tak ada pasangan yang rela diberikan hadiah yang dibeli dari pasar malam, nampak murah dan tak ada kualiti. 

Namun tidak ada salahnya jika ia dibeli dari pasar malam atau di tempat mana sekalipun, asalkan pasangan itu ikhlas. Jika tak mahu membazir, bertanya terlebih awal minyak wangi kegemarannya. Baru si dia terasa keikhlasan anda pada saat itu dan merasakan kekasihnya menghargai kehadiran dirinya dengan memberikan hadiah kesukaan. 


Tip memberi hadiah

Memberikan hadiah adalah salah satu cara untuk mengungkap perasaan sayang kepada insan teristimewa. Bagaimana cara berkesan untuk memberikan hadiah? 

1. Kemas atau bungkus hadiah sebaik mungkin agar si dia yang menerimanya akan rasa lebih senang dan tertarik meskipun hadiah di dalamnya hanyalah biasa-biasa saja. Selain, membuatkan perasaan melonjak gembira apabila menerima hadiah dan si dia akan lebih menghargai pemberian hadiah itu. 

2. Memberikan hadiah pada hari penting atau hari yang teristimewa buat dirinya. Kerap melakukan kejutan memberi hadiah pada hari lain sebagai tanda dia dihargai. 

3. Jika ingin memberi seseorang itu hadiah haruslah dengan hati yang tulus dan ikhlas. 

4. Jika sudah memberi hadiah, tidak sesekali mengung­kit dan membicarakan pemberian hadiah yang diberikan serta tidak meminta untuk dibalas.


No comments:

Post a Comment